Hvordan indtaster jeg en leverandørfaktura?

Hvis din leverandør ikke kan sende elektroniske fakturaer i oioubl/oioxml format, har du mulighed for selv at indtaste fakturaen i Minuba. Når du har indtastet fakturaens oplysninger og gemt den, kan du behandle den på samme måde som med de EDI-fakturaer der enten er uploadet eller importeret fra dine grossister.

For at indtaste en leverandørfaktura skal du gå ind under fanen "Fakturering" og klikke på "Opret ny" oppe i højre hjørne af skærmen. I menuen der kommer frem vælger du "Leverandørfaktura":

Alternativt kan du også inde på siden med oversigten over importerede EDI-fakturaer klikke på "Opret ny" og vælge "Leverandørfaktura".

Når du indtaster en leverandørfaktura skal du angive forskellige oplysninger som vist nedenfor. Nogle af felterne er påkrævede for at fakturaen er i gyldigt format. Hvis du allerede har leverandøren i dit leverandørkartotek, så kan du blot søge leverandørens oplysninger, så sparer du indtastningen.

  • Leverandørnavn (påkrævet): Navnet på den leverandør som har udstedt fakturaen.
  • CVR nummer (påkrævet): Leverandørens CVR nummer.
  • Navn: Her kan du angive et navn på adressen. Hvis du fx handler hos en leverandør med flere adresser, kan du navngive disse hver i sær. Dette er dog ikke påkrævet og hvis intet angives i dette felt, benyttes navnet på leverandøren.
  • Vejnavn (påkrævet)
  • Husnummer (påkrævet)
  • Postnummer (påkrævet)
  • By (påkrævet)
  • EAN nummer (valgfrit): EAN/GLN nummer.
  • Att: Navnet på kontaktpersonen hos leverandøren.
  • Telefon: Telefonnummer for kontakt.
  • Email: Email-adresse for kontakt.

  • Fakturanummer (påkrævet): Fakturanummer tildelt af leverandør.
  • Ordrereference: Her kan du angive nummeret på den ordre/arbejdsseddel i Minuba, som fakturaen skal tilknyttes.
  • Note: Dette felt kan indeholde noter eller lignende information som fremgår på fakturaen.
  • Fakturadato.

Leverand_rfaktura_001_-_manual.png

  • Varenr.: Du kan indtaste et varenr. eller vælge blandt de materialer som du har til rådighed i Minuba.
  • Antal (påkrævet): Det antal som prisen er gældende for. Bemærk antallet kan ikke være 0 (nul).
  • Beskrivelse (påkrævet): Beskrivelse/navn på materialet.
  • Moms% (påkrævet): Her kan du angive om materialets pris er inklusiv eller eksklusiv moms.
  • Indkøb (påkrævet): Den pris som du har betalt for materialet.

Når du har oprettet (og gemt) din første leverandørfaktura, vil leverandøren blive gemt så du kan benytte denne igen. Du vælger en leverandør ved at klikke på pilen ud for feltet ’Søg leverandør’ og derefter vælge den ønskede leverandør fra listen der kommer frem. Alternativt kan du også skrive noget i feltet for at søge efter en specifik leverandør.

Når du vælger en leverandør fra listen, udfyldes felterne automatisk med de oplysninger som du tidligere har indtastet for leverandøren. Du har nu mulighed for at tilføje en ny adresse til leverandøren ved at klikke på pilen til højre for det felt der kommer til syne i toppen af adresse oplysningerne og vælge [Opret ny] fra listen der kommer frem. Den nye adresse vil blive gemt når fakturaen gemmes. Næste gang du vælger at benytte leverandøren vil den adresse som sidst blev brugt automatisk blive valgt. På samme måde som når du opretter en ny adresse, kan du vælge en anden adresse fra listen.

Når du har gemt fakturaen åbnes den, så du kan behandle den på samme måde som med andre leverandørfakturaer. Hvis du angav et gyldigt ordrenummer i feltet ’Ordrereference’, bliver den pågældende arbejdsseddel valgt som vist på billedet:

Har du flere spørgsmål? Send en anmodning

Kommentarer