Hvordan laver jeg opsætningen af budgetmodulet?

For at få budgetmodulet til at udspecificere udgifterne på de forskellige budgetposter, skal du du først opsætte budgetmodulet.

Læs mere: Klik her for at læse mere om, hvordan budgetmodulet virker.

Læs mere: Klik her for at læse mere om, hvordan du tilføjer et budget på et tilbud/ordre.

Du finder opsætningen i administrationsmenuen. Øverst til højre klikker du på "tandhjulet" -> ”Administration” -> "Budgetindstillinger".

Aktive budgetposter
En budgetpost giver dig mulighed for at samle en bestemt type af omkostninger på en arbejdsseddel. Det kan f.eks. være at du ønsker at samle alle udgifterne vedrørende gravearbejde, så du kan holde de faktiske udgifter til gravearbejdet op mod det du havde forventet inden arbejdet gik i gang.

Du kan oprette budgetposter ved i øverste højre hjørne at klikke på "Opret ny" -> "Budgetpost".

Her angiver du et navn. Navnet vil blive vist i budgetoversigten på arbejdssedlerne. Du kan vælge at give din budgetpost en beskrivelse hvis du har behov for det. Inden du opretter din budgetpost skal du også tage stilling til om posten skal kunne benyttes til at registrering af tid.

Når du har lavet alle budgetposterne så kan du begynde at oprette budgetter på ordre og tilbud.

Budgetposter for leverandører
Når du har registreret en faktura fra en leverandør, f.eks. via EDI, så kan du vælge, hvilken budgetpost fakturaer fra leverandøren skal placeres på. For at tilføje en budgettype til en leverandør, så klik på "Opret ny" -> "Leverandør til budgetpost".

Når der fremover registreres en faktura fra Maler Madsen på cvr-nummer 12345678, så vil den automatisk blive knyttet til budgetposten Diverse underentreprenører.


På den måde, så behøver du kun at tage stilling til de fakturaer, der skal på en anden budgetpost.

Når en faktura er registreret i Minuba enten som EDI eller manuelt, så får man mulighed for at tage stilling når den behandles, som vis nedenfor.

Budgetposter for egne materialer
På samme måde som registrerede leverandørfakturaer automatisk kan lægges på en budgetpost, så kan registrering af egne materialer automatisk bindes en bestemt budgetpost. For at tilføje materialer til de oprettede budgetposter, så klik på "Opret ny" -> "Materiale til budgetpost".

Tryk "OK" for at gemme.

Som du kan se på tabellen er materialet "101 - Mandetimer", sat til at være på budgetposten ”Anden tidstype”. Det betyder, at timeregistreringer på materiale "101" på en arbejdsseddel, automatisk vil blive placeret som omkostning på budgetposten "Anden tidstype".

Har du flere spørgsmål? Send en anmodning

Kommentarer